26. duben 2012

Powerjóga: zeštíhlí a dodá energii

Napsala:  Jana Hlavatá
Ohodnotit tuto položku
(0 hlasů)

Hledáte cvičení, které vás po únavném dni nabije energií? Chcete mít štíhlé a pružné svaly? Pak vyzkoušejte powerjógu, dynamické cvičení, které vám pomůže vytvarovat problémové partie a zlepší držení těla.

Pokud očekáváte klidné pohyby plné rozjímání a soustředění, pak budete zklamaní. Powerjóga je totiž dynamické cvičení, při němž použijete i svaly, o jejichž existenci jste dosud neměli tušení. Připravte se na to, že po první lekci powerjógy vás bude bolet celé tělo. Ale současně z vás bude sršet energie.

Tradice v moderním stylu 

Zatímco kořeny tradiční jógy sahají až do 3. století před naším letopočtem, powerjóga je poměrně novou odnoží asthanga jógy. Vznikla teprve nedávno, přesněji na začátku 90. let minulého století a postupně si získávala stále více příznivců po celém světě. Mezi zakladatele a propagátory powerjógy ve světě patří Bryan Kest, Baron Baptiste a Beryl Bender Birchová. Asi nejznámějším průkopníkem powerjógy v České republice je Václav Krejčíck.

Powerjóga tvaruje a posiluje

Oproti klasické józe je powerjóga dynamické cvičení, které není tak pevně propojeno s východní filozofií. Soustředí se na tělo, jeho pružnost a tvary. Při powerjóze se stejně jako u klasické jógy střídají jednotlivé pozice, tzv. ásany, které na sebe logicky navazují, přičemž v rámci jedné pozice se některé svaly protahují a jiné se zároveň posilují. Pozice se střídají mnohem rychleji a k posilování svalů se využívá váha vlastního těla. Proto se powerjóga hodí zejména k tvarování problémových partií, jako jsou stehna, zadeček a břicho.

Zpevněte centrum těla a dýchejte pravidelně!

Nezbytným předpokladem k bezpečnému provádění jednotlivých ásan je zpevnění centra těla, neboli svalů pánevního dna, břišního lisu a širokého zádového svalu.

Klíčem pro správné cvičení je průběžné dýchání. Dech musí být v souladu s jednotlivými ásanami. Při cvičení dýchejte vždy klidně, volně a kontrolovaně. Nádech i výdech provádějte nosem. Při nádechu nechte břicho zpevněné a při výdechu vtahujte pupík dovnitř k páteři.

Powerjóga rozvíjí kardiovaskulární a dýchací systém, zpevňuje a protahuje svaly, spaluje tukové zásoby, prokrvuje tělo, dodává energii a zlepšuje držení těla.

Jak probíhá ukázková lekce

Hodina powerjógy trvá přibližně 60 minut. Začíná se úvodním rozcvičením a protažením. K tomu je ideální pozdrav slunci, který tělo zahřeje a svaly připraví na následující zátěž. Po zahřívací fázi následuje fáze dynamická, kdy se střídají různé pozice vestoje a vsedě. A přibližně závěrečných 10 až 15 minut je zasvěceno relaxaci vleže, při které si tělo uvolníte a necháte namáhané svaly odpočinout.

Cvičit můžete i doma

Ale než s "domácí" powerjógou začnete, navštivte lekci s profesionálním lektorem, který vás naučí správné provádění jednotlivých pozic a vysvětlí vám princip hlubokého dýchání. Rozhodnete-li se nakonec pro cvičení v domácích podmínkách, dodržujte následující pravidla:

  • Minimálně hodinu před cvičením nic nejezte ani nepijte, aby se tělo připravilo na zátěž a výsledek cvičení byl komplexní

  • Cvičte v pohodlném oblečení, které vás nebude nikde škrtit

  • Cvičte naboso na nekluzkém povrchu, můžete si opatřit například "jógamatku"

  • Cvičte v klidném prostředí, ideálně v místnosti o teplotě 25 °C

  • Necvičte na přímém slunci ani v průvanu

  • Pro dotvoření atmosféry si můžete pustit relaxační hudbu nebo zapálit svíčky

Nejvhodnější je cvičit denně alespoň 30 minut, stihněte si zacvičit pozdrav slunci, který zahřeje a protáhne vaše svaly, a k tomu přidáte několik doplňujících pozic. Abyste dosáhli co nejlepšího účinku, cvičte alespoň dvakrát týdně a mezi jednotlivými cvičeními dělejte maximálně čtyřdenní přestávku.

Nemáte-li doma k dispozici cvičení na DVD, můžete vyzkoušet krátký on-line cvičební kurz na webových stránkách www.powerjoga.tv nebo na www.power-joga.cz. Na českém trhu je však k dostání hned několik výukových knih a DVD.

Několik upozornění na závěr

  • Cvičte jen tehdy, jste-li zdraví; v případě jakýchkoli zdravotních problémů je nutné konzultovat svůj stav s lékařem

  • Powerjóga není vhodná pro děti

  • Powerjóga není vhodná pro těhotné ženy a nedoporučuje se cvičit ani během menstruace

Jana Hlavatá

Zanechat komentář

Ujistěte se, že zadáte požadované informace, tam kde je vyznačeno (*). Kód HTML není povolen.

Mediální partnerství

 

O nás

Každá jsme jiná. Všechny jsme ale Pretty Plump. A máme společnou myšlenku: Podpořit všechny ženy s plnými tvary. Domníváme se totiž, že skutečná krása a styl nespočívá v konfekční velikosti, ale v sebedůvěře, originalitě a vtipu. Každá z nás je přece krásná… A protože se chceme na Vaší kráse podílet, přinášíme Vám pravidelně tipy, rady, nápady a inspirace jak na to.

 

Partneři a spolupráce

isexshop-logo-transparent-250

 

 

 

 

 

Hledáme redaktorky. Pro bližší informace pište na info@prettyplump.cz | Pretty Plump © 2014